Jeroen en Hennie in Bristol

Wonen en werken in Bristol

Beste mensen

Bedankt voor alle kaarten en e-mails en felicitaties voor Jeroens verjaardag. Gaaf om post te ontvangen. Nu we internet hebben thuis kunnen we jullie een beschrijving geven van het leven hier.

Op zaterdag 15 september kregen we de sleutel van onze huurwoning, waarna we aan het schilderen en poetsen zijn gegaan. De dinsdag erna kwam de verhuiswagen langs. Op de begane grond aan de voorkant hebben we de woonkamer met bank, de computer en enkele boekenkasten. Het probleem was dat onze bank niet de draai kon maken de woonkamer in. Een glaszettersbedrijf heeft toen een deel van ons voorraam verwijderd, de bank naar binnen getild en toen het raam weer teruggezet. Het huis heeft achter de keuken met eetkamertafel. Daarachter een berghok met dakje dat we als schuur inzetten en een extra toilet heeft. Het is niet waterdicht, dus als het regent moet je een emmer plaatsen onder de goot, maar het is een prima plaats voor onze fietsen. Achter het huis hebben we een klein tuintje op het noordoosten. Op de bovenverdieping hebben we van de voorkamer onze slaapkamer gemaakt. Het logeerbed en de piano staan op de achterkamer. Vanuit beide kamers heb je toegang tot de douche. Typisch Engels: je staat te douchen in een badkuip.

Woensdag 19 september, had Jeroen een sollicitatiegesprek Friska, die graag wilden dat hij ook gelijk ging werken. Daarom zijn we diezelfde dag ook overgegaan van ons tijdelijke appartement in het centrum naar ons huisje vol met verhuisdozen en tassen. De donderdag en vrijdag hebben we allebei gewerkt waardoor je dus 's avonds en in het weekend bezig bent je huis schoon te maken en in te richten. De week erna hebben we allebei lange dagen gewerkt op ons werk en ook weer de avonden moeten besteden aan het klaarmaken van je huis. Veel regelwerk met de verhuurder, het gas- en waterbedrijf, een douche die lekt, internet aanvragen, etc. Dat kost best veel energie maar dat is nu voor het grootste deel geregeld.
Jeroens ouders zijn enkele dagen te gast geweest. Ze hebben geholpen om bij de Ikea e.d. een computerbureau, badkamermeubel evenals een matras voor het logeerbed te halen en gordijnen op te hangen. Het huis is dan af en klaar. Ook hadden ze vanuit NL allerlei lekkere boodschappen meegenomen. Samen zijn we op Jeroens verjaardag naar Bath geweest, een middeleeuw plaatsje. Gaaf om zo de tijd te hebben met elkaar die dagen en te kletsen met elkaar.

Jeroen heeft dus een stageplaats gevonden bij Friska, een restaurant dat open is doordeweeks voor ontbijt, lunch en catering. Ik werk daar dinsdag, woensdag en donderdag. We beginnen 's ochtends om half zeven met het wassen van de sla, het beleggen van de broodjes en het opmaken van plateaus met fruit en gebak voor de catering. Daarnaast moeten de luxere broodjes worden belegd die we in de zaak zelf verkopen en de warme maaltijden voor de lunch in de zaak zelf worden bereid. Ondertussen komen er bestellingen binnen van mensen die een warm ontbijt willen eten. Tegen het middaguur komen mensen lunchen: broodjes, salades, een kom soep of een warm maal. De beide chefs verzorgen dat terwijl ik dan meestal bezig ga met de voorbereidingen voor de salades: groenten wassen en snijden en garen, vlees snijden, dressings mengen, etc. Na het lunch-spitsuur ronden we de voorbereidingen af, maken we de salades op voor de volgende dag. Deze basisbereidingen maken van Friska voor mij een prima leerschool. Komende maandag zal de eerste dag zijn op de koksopleiding. In de ochtend sta je in de praktijkeuken en de middag wordt besteed aan kooktheorieles.

Hennie is na twee weken inlezen op haar werk inmiddels volop bezig met het maken van nieuwe moleculen op het lab. Tussen de bedrijven door verdiep ik me in de wereld van de medicijnontwikkeling en puzzel ik op ontwerpen van moleculen. Een inhoudelijk verhaal over de relatie van mijn project met CF op ons weblog houden jullie nog tegoed... De afgelopen week en komende week komen er weer meerdere mensen bij de vakgroep, waardoor ik nu doorstroom van iemand die moet vragen waar van alles te vinden is en hoe dingen werken naar iemand die dat anderen kan vertellen.

Bristol is een groene stad met veel parken en heuvels (dat merk je vooral met fietsen). Qua weer is het al herfst en regent het flink. Nu het huisje af is, kunnen we meer ontspannen 's avonds en in de weekenden gebruiken de tijd om onze ‘batterijen weer op te laden': sporten, een goed boek lezen, vissen, fietsen door de natuur en de heuvels, etc. We hebben een kerk gevonden die een warm welkom biedt en waar we onze plaats beginnen te vinden. Oftewel, na vier weken in Bristol zijn wij aardig gesetteld en genieten we van het leven hier!

Groeten

Hennie en Jeroen.

Tiny

Wat mooi om te lezen dat jullie je draai al wat vinden! Lijkt me erg mooi hoor, in de heuvels fietsen. Overigens is het hier ook behoorlijk herfst....

henk

Jeroen, gefeliciteerd met "Friska", een belangrijk type restaurant in de Engelse samenleving. Ik ben heel nieuwsgierig naar de CF moleculen van Hennie, die gaan meteen door naar V5 en/of V6.
Met hartelijke groet.

Job

Nice to read about your life in the UK. Enjoy the culture on the otherside of the North Sea.

Gerrit en Jorine

Hallo Hennie en Jeroen,

Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen! Goed om te horen dat het goed met jullie gaat! Veel succes/plezier met alle nieuwe uitdagingen!

Groetjes,
Gerrit en Jorine

Jorien

Super! En wat ziet jullie huisje er al gezellig uit!

Jos en Jolanda

Goeie berichten!!!

Maike

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe uitdagingen en huis! Een goede tijd gewenst in Bristol!

Yvonne de Jong

Wat een belevenissen allemaal zeg! Ontzettend leuk om mee te lezen! Fijn voor jullie dat het allemaal zo goed/snel op de rit staat en gaat. Succes ermee allebei!

Groeten,
Yvonne