Jeroen en Hennie in Bristol

Aankomst in Ghana (en NL)

Beste mensen,

Op deze maandagmorgen hebben wij onze voet weer op Nederlandse bodem gezet (brrrrrrrrr). Met andere woorden: we komen 2 weken vakantie houden in het koude Nederland. We hebben er veel zin in, al hebben we de afgelopen weken ook genoten van het leven op het schip. Ons thuis veranderde van een drijvend ziekenhuis in een schip. Niet langer als uitzicht de stoffige en onrustige havan van Freetown maar zee zover als je kunt kijken. En al wat erin zwemt: vooral van de dolfijnen hebben we super genoten, erg indrukwekkend! Ruim twee uur lang hebben ze meegezwommen met de boot, pal voor de boeg gleden ze door het water heen. Ook hebben we walvissen gezien, zeeschildpadden, een heleboel vliegende vissen en waarschijnlijk een haai! Met je ontbijt op de boeg, met de zeewind in je haren en de zon die opkomt word je niet gauw zat. Onderweg moest het schip bunkeren (brandstof innemen) van een tanker. Dat houdt in dat je -midden op zee- stil gaat liggen en wordt vastgeknoopt aan de tanker om de brandstofslang te kunnen ontvangen. Dat is altijd al een riskante procedure, en des te meer doordat onze boot de tankdop op een onhandige plek heeft en doordat -door vertraging- het bijtanken pas 's nachts kon plaatsvinden. Bovendien werd er tegelijkertijd een vissersboot bediend. Een vreemd gezicht om zo drie schepen intiem tegen elkaar aan te zien liggen (zie fotoserie).

In de keuken was het af en toe een leuke uitdaging om te werken tijdens het varen. Je hebt geen visuele referentie met de buitenwereld en weet dus niet welke schommelingen het schip maakt. Maar die voel je wel. Af en toe was het een hele kunst om jezelf te verplaatsen. Karretjes rijden spontaan weg, afwas valt om en wat je op de werkbank zet gaat glijden. En je wilt die 120 eieren die je hebt gesplitst liever niet moeten opdweilen.....We hebben alle keukenapparatuur en uitrusting goed genoeg kunnen vastsnoeren zodat er niets is omgevallen En toch: toen ik een cake aan het bakken was en net de deur van de oven achter me had dichtgedaan, maakte het schip een rare beweging en gleden de bakplaten tegen de (gelukkig) dichte deur aan...
Donderdag kwamen we rond de lunch aan in de havenstad Tema, in Ghana. Daar werden we heel vlot binnengeloodst en het verblijf van het schip daar wordt gesponsord door de regering van Ghana. Dat is wel echt heel tof. Dat hebben we onder meer te danken aan het ‘Advance Team', een groep bemanningsleden die al een paar maanden eerder vanuit Sierra Leone naar Ghana en Togo is vertrokken om de komst van het schip voor te bereiden. In Tema stonden ze ons op het dock op te wachten. Op zaterdag hebben we een rondje gelopen door Tema zelf. Ghana ziet er echt veel westerser uit dan Sierra Leone. De mensen wonen een stuk minder dicht op elkaar, de haven is geplaveid en georganiseerd, er zijn trottoirs en we hebben hier zelfs her en der verkeerstlichten en bomen in de stad gezien. En zelfs een winkelcentrum, een soort combi van een blokker, hema en supermarkt. We zijn nu een bijzettafeltje en een paar springvormen rijker :-) Maar de groente voor ons avondeten hebben we toch echt op een lokale Afrikaanse markt gehaald.

Tijdens het varen naar Ghana en terwijl we toeleven naar de Kerst merkten we dat de gemeenschap hechter wordt als je met elkaar zoiets meemaakt. Doordat de vaste kern van langetermijn-vrijwilligers overblijft, kan je investeren in contacten. Bovendien waren er allerlei kerst-gerelateerde activiteiten georganiseerd. Voor ons Sinterklaasfeest op 5 december hadden we een Zweedse Sint ‘geleend' (die daar overigens van genoot). Het gevolg was wel dat ik (Hennie) op 13 december in wit gekleed voor hun Zweedse ‘Sankte Lucia' liedjes en kerstliederen mocht zingen... (zie fotoserie). We hebben veel lol gehad. Verder was er nog een kerstmarkt op het schip en knutselavond waarop je allerlei kerstdecoraties kon knutselen. En tenslotte hebben de kinderen van de school afgelopen vrijdagavond de kerstmusical ‘ChrisMythbusters' opgevoerd. Echt super om te zien hoeveel de kinderen konden na slechts een week oefenen met acteren, liederen, en dansen! Het was ook wel heel bijzonder om echt als hele school (van peuters tot pubers en docenten) met z'n allen aan zo'n stuk te werken.

Tot slot willen we jullie graag gezegende kerstdagen en een goed 2012 wensen!

Groetjes uit Zwolle,

Jeroen en Hennie

Willy Scherpenzeel

Hallo Hennie en Jeroen,jullie zijn weer in het koude Nederland aangekomen.Wij willen jullie fijne kerstdagen en een voorspoedig 2012 toewensen.

gr van Marien en Willy

Aafke

Hoi Jeroen en Hennie,
Heel leuk om te lezen, het is net of je weer even terug bent op het schip.
een hele fijne vakantie gewenst en een gezegend nieuw jaar.
groetjes Aafke

Geert-Jan

Bestje Jeroen,

Heel fijn dat jullie weer terug zijn. Dinsdag 27 december kan ik wel vissen. Bel maar even, want ik heb problemen met mijn e-mail. Ik hoor het nog van je!
groeten Geert-Jan

Harm Jan

Hoi hoi, welkom terug in het koude Nederland, al is het mij nog niet koud genoeg. Fijne vakantie en tot de jaarwisseling!

Evert

Jullie ook prettige Kerst gewenst en een goed en gezond 2012

bert en jacqueline

Heel bijzonder even in Nederland geniet er maar van.
Gezegende kerstdagen met familie en vrienden en een voorspoedig nieuwjaar.
Met groet

Mans en Els

Hallo Jeroen en Hennie, Bedankt voor jullie verhalen en foto's. Heel boeiend!
Welkom in Nederland. Wij wensen jullie Gods zegen op het Kersfeest en in het nieuwe jaar.
Hartelijke groet van ons.

Alex en Sandra

Welkom terug in Nederland!
Geen idee of het in de planning past, maar mocht je zin hebben om te schaatsen volgende week, dan maken we tijd.

Ilse

Super leuk om jullie ervaringen te lezen en de foto's te bekijken. Een goede tijd toegewenst in Nederland, een goede reis terug straks en tot 23 maart! Dan hoop ik aan boord te komen...

Marlieke van Loopik

Hoi meneer Valkenier,

Wat leuk om hier jullie ervaringen te kunnen volgen! Toen ik u laatst in de VEZ zag, was ik verrast u te zien. Ik had graag een praatje willen maken, maar het is er helaas niet meer van gekomen.
Geniet van jullie tijd in Nederland en alvast een gezegd nieuw jaar toegewenst!

Groetjes, Marlieke (CSG Dingstede)