Jeroen en Hennie in Bristol

Sinterklaas in Sierra Leone

Beste mensen,

Inmiddels zijn we weer drie weken verder na ons vorige reisverhaal. Nu zijn we echt klaar om te gaan varen...

Een paar weken geleden hebben we nog een avond met alle aanwezige Nederlanders pannenkoeken gebakken en gegeten. Hollandse pannekoeken wel te verstaan, niet die dikke Amerikaanse. Dat was erg gezellig. Aan het einde van de missie hier gaan veel mensen weer terug naar huis. De afgelopen paar weken zijn er weer zeven Nederlanders vertrokken. We hebben nu slechts 270 mensen aan boord (normaal ruim 400), het schip is duidelijk rustiger en leger. Ook in de keuken merk je dat er minder eten doorgaat.

En toen ging Nederland Sinterklaas vieren... Maar gelukkig is de goedheiligman ook ons schip in Afrika niet vergeten. Vorige week kwam er al een pakket van hem aan, speciaal voor ons. En afgelopen maandagavond heeft hij hoogspersoonlijk ons schip bezocht. Dat vereiste de nodige voorbereiding. Jeroen en Lijsje hebben een enorme voorraad taai-taai gemaakt (530 stuks) en zondagmiddag hebben we met elkaar ongeveer 800 kruidnoten gebakken (zo'n 14 bakplaten vol), met hulp van 2 jongens die op het schip wonen en een Nederlandse moeder hebben. Voor zowel de taai-taai als de kruidnoten geldt: dank aan het Nederlandse Mercy Ships kantoor, die een doos kruiden, stroop, en anijs op de zeecontainer hadden gezet. Als het niet te krijgen is, dan maken we het zelf.

Maandagavond vijf december verzamelden zich heel wat kinderen, ouders en andere geinteresseerden in ‘midships', waar even later Sinterklaas aankwam, samen met twee Pieten. We hebben ze ‘Sinterklaas kapoentje' aangeleerd, andere liedjes laten horen, en met behulp van een Powerpoint met foto's uitgelegd hoe Nederlandse kinderen Sinterklaas vieren. Tussen de bedrijven door was er voor iedereen pepernoten, taai-taai, en een cadeautje. De kinderen en volwassenen hebben erg genoten! (en wij ook).

De afgelopen week hebben de kinderen op school een examenweek gehad. Volgens het Amerikaanse systeem is er niet een groot eindexamen, maar doen kinderen na elk semester een examen over alles wat ze in dat halve jaar hebben geleerd. Het was een hele klus om die examens eerst te schrijven en vervolgens te corrigeren. Maar vanavond (vrijdag) om 20 uur waren alle toetsen nagekeken en cijfers ingevoerd, zodat ik dit weekend kant genieten van de ‘sail'. Het kwam zo uit dat ik deze week een paar gymlessen moest geven... Ik heb veel lol gehad met de kinderen in het zwembad! :-)

Waarschijnlijk vertrekken we morgen (zaterdag) uit Sierra Leone. De laatste informatiebijeenkomst is geweest. Alle tenten van het dock zijn ingepakt en de meeste landrovers staan al op het bovenste dek. Het dock ziet er nu erg leeg uit. De afgelopen dagen hebben we alle kastjes volgepuzzeld en losse dingen opgeruimd en weggezet, zowel in onze hut, op school als in de keuken. Tijdens de evacuatieoefeningen hebben we geleerd via hoe we in geval van nood het schip dienen te verlaten.

We hebben er zin in. Al is het ook wel een gek idee hier weg te gaan. De hut, het schip en het werk veranderen niet maar waar je woont wel. Zoiets als verhuizen naar een andere stad maar wel je huidige woning meenemen. Eind volgende week hopen we in Ghana aan te komen en vandaar vliegen we op zondagavond naar Amsterdam. Maandag 19 december verwachten we aan te komen. Het schijnt in Nederland winter te zijn, dus de zomerjas die we naar huis terugbrengen (niet nodig met het mooie weer hier) trekken we misschien nog wel aan....

Groetjes Jeroen en Hennie

Jorine & Gerrit

Hey Jeroen en Hennie!
Leuk om te lezen! Sinterklaas zal het wel warm gehad hebben! We zien er naar uit om jullie te ontmoeten!

Groeten uit Veenendaal

Alex en Sandra

Hoi Hennie en Jeroen
Winter in Nederland? We merken er nog weinig van! Maar de ijsbaan is natuurlijk gewoon open.
Succes met de vaartocht en de terugreis.
Groeten uit Groningen

Bram en Appie

Weer een fijn verslag van jullie

Een goede reis en fijne kerstdagen bij jullie ouders toegewenst .
groeten uit Siegerswoude

Fokko en Trijnie

Niet te geloven dat jullie volgende week met die giga boot in Ghana hopen aankomen.
In onze beleveing horen Mercy Ships en freetown bij elkaar.
We wensen jullie een fijne vaart en een goede vlucht.

Groeten uit Zevenhuizen

PS. De family uit Masanga hoop vrijdag 16/12 in NL aan te komen.

Oma Roos

Lieve Jeroen en Hennie,

Erg leuk jullie laatste verslag te lezen. Ook over sint en piet. Dat jullie dat daar echt gevierd hebben.
En nu varen met niet al woelige baren. Wel een belevenis op zich. En dan de biezen pakken en naar Zwolle waar ik jullie dan weer zal zien.

Veel liefs en tot dan,

Oma Roos

henk

goede reis deze kant uit!