Jeroen en Hennie in Bristol

Een dag naar het strand en met de kinderen naar de Rontgen

Reisverhaal 8:naar het stranden naar de rontgenafdeling

Beste mensen,

Afgelopen weekend waren we samen vrij. Op vrijdag waren we uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van een collega van mij. Ik had een muesli-cranberrie-cake gemaakt als cadeautje. Die viel wel in de smaak. We hadden het plan om op zaterdag naar het strand te gaan. Er was wel een groep mensen die zou gaan op zaterdag, maar daar was geen plaats meer beschikbaar. Toen hoorden we dat we meekonden op zondag met een Zwitsers moeder met haar twee kleine dochtertjes en een Zwitsers tandartsenechtpaar. Op zaterdagochtend kon Hennie zo dus heerlijk uitslapen. Ik kon hardlopen in de haven. Ook al naderen we het einde van het regenseizoen en neemt de regen af, toch kreeg ik een geweldige hoosbui over me heen. Heerlijk. Aan boord leven we met airco en we werken allebei binnen in het schip zonder zicht op de buitenwereld. Als je dan buitenlucht en wind (en regen....) kunt proeven is dat van harte welkom! Ook hier lukt het om twee tot drie keer in de week te hardlopen, ook al is de haven niet zo'n mooie omgeving als thuis en benadert 's morgens om een uur of 6 tot zeven de temperatuur al de dertig graden.

Vorige week is een Nederlandse verpleegkundige gearriveerd met wie we al contact hadden per e-mail. Zij kon voor ons wat heerlijkheden uit Nederland meenemen die we hier niet kunnen krijgen, waaronder volkorenmeel. Afgelopen zaterdag hebben we genoten van ons eigen bruinbrood. Christina bedankt! 's Avonds hebben we niet uit de grote pot meegegeten maar samen pasta gekookt zoals we dat thuis ook deden. Ik kon uit onze grote keuken wel wat ingrediënten gebruiken.

Zondag naar het strand geweest, een ruim uur rijden van de boot af. Een minder bekende locatie, dus geen andere Mercy-Shippers te bekennen dan ons groepje. Bij aankomst werden we welkom geheten door de lokale bewoners, die vervolgens het strand voor je aanharken. Vrijwillig. Handdoekje neerleggen en daarna het water in. Een schitterende omgeving en een kans om even de boot achter je te laten. Meestal vermaken we ons prima en genieten we van de mensen om ons heen, maar soms is het prettig om je eigen ruimte te hebben in de hut of van het schip af. Hennie kon zich wel vermaken met de twee kleuters, die erg genoten van de golven, maar voor wie de golven wel sterker waren dan hun beentjes. Het strand was echt supermooi, zoals je het op ansichtkaarten ziet en de zee had een heerlijke temperatuur. Omdat Jeroen om het weekend moet werken en we dus slechts de helft van de weekenden samen vrij zijn, is het wel eens lastig om een uitje te plannen of om mee te gaan met een uitstapje. 's Avonds na het strand zijn we naar de kerkdienst aan boord geweest en hebben we met een aantal andere Nederlanders buiten op het dek zitten kletsen.

Ons keukenteam heeft tijdelijk een nieuwe baas gekregen omdat de huidige teamleader met spoed naar huis moest i.v.m. familieomstandigheden en pas begin oktober weer terugkeert. De nieuwe leider stimuleert de afwisseling tussen het werk aan de koude en de warme kant en dat vind ik een verbetering. Als we 's middags ons deel van het werk klaarhebben, dan kunnen we vaak nog een uurtje meehelpen met de groenten, de rijst of pasta en het vlees. Of soms al eerder, als er veel gesneden moet worden. Bovendien ben ik bezig met het organiseren van Franse lessen. Ik kreeg veel vraag van mensen - toen ze hoorden dat ik vroeger als docent Frans had gewerkt- of ik ook aan boord Frans wilde geven. De uitdaging is nu om het management van de boot achter je plannen te krijgen, zodat je niet zelf alles hoeft te organiseren maar kunt profiteren van hun kennis en inbreng. Bovendien ben ik gevraagd om drie keer vrijdagmiddagen een aantal studenten van de school een kennismakingsles bakken aan te bieden. Dat zijn leuke activiteiten om voor te bereiden.

Hennie vermaakt zich op school ook prima. Bij sciencelessen zijn voldoende leuke activiteiten te bedenken. Grade 4&5 (9 en 10 jarigen) zijn bezig met het menselijk lichaam. Vorige week heeft degene die Roentgenfoto's maakt een gastles verzorgd met Roentgenfoto's en uitleg en de les erna zijn we in het ziekenhuis geweest op foto's te maken van speelgoed van de kinderen. Dat vonden ze heel erg leuk. Bovendien konden we een skelet van het ziekenhuis lenen en hebben diezelfde kinderen deze week skeletten van klei gemaakt. Een andere groep werkt aan een groot periodiek systeem: iedereen heeft een paar kaartjes met daarop elementen om leuke feitjes of toepassingen bij te zoeken. Donderdagmiddag moeten alle kaartjes samen een periodiek systeem van 1 m bij 1.5 m vormen... En m'n biologiemeiden hebben mooie tekeningen gemaakt om uit te leggen hoe bloemdragende planten zich voortplanten (bijv van appelboom naar bloesem naar appel naar pitje naar nieuwe appelboom). Het is erg leuk om de creativiteit van de kinderen te zien. Verder is er laatst allerlei leuk materiaal aangekomen op de container uit de VS, waaronder een hele stapel DVD's met discovery filmpjes. Erg leuk en handig.

groeten

Hennie en jeroen

Anouk Vennik

Hee Hennie en Jeroen,

Ik vind het leuk om jullie berichten te volgen en ik merk dat jullie al goed je draai hebben gevonden. Ook mooi dat jullie zelfs nog meer voor het schip kunnen betekenen dan waarvoor ze jullie gevraagd hebben.
Veel plezier en succes in de komende tijd & Keep up the good work :D.
God zij met jullie.
Groetjes.

Karin

Hoi Hennie en Jeroen,
Jullie waren in Nederland altijd al druk met van alles en nog wat, en nu lees ik dat jullie ook daar al weer van alles om handen hebben! Leuk om te lezen!
En samen om het weekend vrij hebben is heel herkenbaar. Maar het leuke is wel dat je de weekenden dat je samen vrij hebt dan weer extra waardeert!
Heel veel succes daar en blijf schrijven, zou ik zeggen.

Groetjes Karin

Jelte & Catharina

weer leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven! en leuk dat je ook de kans krijgt om wat les te geven... veel zegen en de hartelijke groeten!

Christina

Graag gedaan, Jeroen en Hennie.
De muesli-cranberry taart was heerlijk!
Het is fijn om al contact met mensen te hebben voordat je aankomt en die je wat wegwijs maken! Bedankt :)

Jorien

Hee, had nu pas tijd om jullie blog te lezen. Fijn dat jullie je plek zo goed vinden! Nog bedankt voor jullie mailtje, ik ga er nog een keer uitgebreid op antwoorden, maar het was zo'n lijst met vragen ;-) Hier gaat in elk geval alles nog prima, op het moment wordt in de keuken sinaasappel-yoghurt ijs bereid...

Oma Roos

Lieve Jeroen een hartelijke verjaardagsgroet uit de Waver van Oma Roos. En ook een lieve groet aan Hennie. Van harte hoor. Een vreemde verjaardag. Ver van alle die je lief en dierbaar zijn op een schip. Ik hoop echt dat het toch niet ongemerkt voorbij zal gaan. En jij bakt wel je eigen verjaardagstaart. In gedachten eet en proost ik met jullie mee. Ik wens jullie ondanks gemis en zorgen een goede verjaardag toe. Wij leven hier allen met jullie mee. We genieten nu hier volop van een prachtige nazomer, en maken het allen goed op Waver 40. Lieve Jeroen en Hennie, wij wensen jullie een fijne verjaardag en Gods zegen op jullie werk.

Veel liefs,

Oma Roos