Jeroen en Hennie in Bristol

Aankomst in Afrika

Beste mensen,

Het eerste bericht vanuit Afrika. Donderdagochtend zijn we vertrokken vanaf Brussel Airport. Op het vliegveld ontmoetten we al een groepje reizigers naar het schip. Tijdens de vlucht hadden we een mooi uitzicht op de Sahara. Dat is echt een enorme zandbak, zover als je kunt kijken vanaf 10 km hoogte zie je alleen maar zand. Na zes uur vliegen maakten we een tussenlanding in Bunjul, Gambia om bij te tanken. Daarna nog een anderhalfuur vliegen naar Freetown.
Bij aankomst op het vliegveld valt vooral de warmte op en de hoge luchtvochtigheid. Alsof je de vlindertuin van een dierenpark binnenloopt. Er lopen veel mensen rond in uniformen met grote badges, maar die kleding is allemaal verschillend. Veel drukte en geschreeuw op straat en iedereen bemoeit zich overal mee. De formaliteiten verlopen soepel als je een T-shirt aantrekt met het logo erop van Mercy Ships. Nadat we de koffers hadden verzameld op het vliegveld kwamen er een paar auto's en een pick-up om ons naar de veerboot te brengen. De stad Freetown ligt namelijk net aan de andere kant van de baai. Dat inpakken gaat op zijn Afrikaans: iedereen helpt mee (maar niet iedereens bijdrage voegt iets toe) en uiteindelijk komt het voor elkaar.

Tijdens de rit viel ons op hoe mooi groen dit stuk Afrika is. We zagen volop palmbomen, maisveldjes en veel meer groen en bos. Daartussen schamele hutjes en onbegrijpbare onderkomens van takken en aarde, waar kinderen spelen (slechts een klein deel gaat naar school) en gekookt wordt op rokende houtvuurtjes. Nederland is erg georganiseerd en ingericht, in Afrika is dat minder. Elke 300 meter was de toeter van de auto nodig om de weg vrij te maken van voetgangers en brommers.

We merken wel dat de lokale mensen blij zijn met mercy Ships. Je reisbagage wordt gedragen de veerboot op (23 kilo op het hoofd, vandaar dat veel mensen een hernia hebben....), je mag in de eerste klas plaatsnemen en krijgt voorrang bij het in- en uitstappen. Toch moet je ook erg opletten aan de wal: je bent blank en rijk en heel veel lokale bewoners vragen of je iets wilt kopen of dat je geld wilt wisselen. Na een paar keer de kade geramd te hebben (net naast de afmeerplaats), konden we aan wal in Freetown, waar we werden opgewacht door Mercy Shippers met jeeps. Het was toen nog een half uurtje rijden naar het schip (dat betekent: ploeteren met de jeep van Mercy Ships op wandeltempo dwars door de menigte en ruim gebruik maken van de claxon).

Aan boord werden we hartelijk ontvangen. Er stond wat te eten klaar en wat papierwerk om in te vullen. We hebben een erg ruime hut met tweepersoonsbed, eigen hokje met douche/wc/wasbak (zoals in een Etape-hotel), een gootsteen, een bureau, een bank en kasten. Uitzicht op de zeekant. Vrijdag was een rommeldag om de tassen uit te pakken, de hut in te richten, toegang te krijgen tot internet, het schip te verkennen en bij de scheepsbank lokaal geld op te halen. We hebben 300.000 Leones opgehaald, een waarde van 65 dollar. Dat is een dik pakket briefjes in de portemonee. In de middag had Jeroen een afspraak met Rachel, een van de leiders van de keukenbrigade om over werk en werktijden te praten. Hennie heeft haar collega's ontmoet en de school bekeken.

Jeroens zal de ene week werken op maandag/dinsdag/vrijdag/zaterdag/zondag en de week erna enkel de woensdag en donderdag. Er zijn twee keukenteams die om de beurt werken en elk een bestaande uit tien mensen. Jeroen werkt van 8-12 en van 13-17 uur. Om 18 uur wordt de kombuis geschrobt, dus werk eindigt om een uur of half acht.

Bij het ontbijt is er cornflakes e.d. met melk of een beetje yoghurt en vers brood (wit, brioche-achtig) met jam of pindakaas. Als lunch en avondeten is er een warm buffet (vlees, groente, en rijst of aardappelen), brood en salade. Verder staan er geregeld manden met mango's of mini-bananen. We zullen hier niets tekort komen ?

Het weer is prima. Je merkt dat de zon 's ochtends snel opkomt (6.45-7.00) en 's avonds rond 19.20 ook zo weer verdwenen is. Een temperatuurtje van 27 graden en een luchtvochtigheid die je niet kunt meten. De boot heeft airco, dus daar is het prima uit te houden. In de hut hebben we de airco zelfs lager gezet omdat het te koud werd.
Zaterdag kunnen we relaxen en bijkomen. Zondag gaan we met de collega's van de school op een dagtocht naar watervallen in de buurt. Maandag start de eerste werkweeek...

Groetjes Hennie en jeroen.

henk/magda

ziet er goed uit, leuke hut en goed om jullie enthousiaste verhalen te lezen. lekker even wennen en op adem komen.

Jorien en Harm Jan

Hoi!

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Het ziet er al ingericht uit. Hopelijk voelen jullie je snel helemaal thuis en is het werken ook leuk. Succes in elk geval alvast maandag!

Evert Gron Atl

Goed dat de reis voorspoedig is verlopen en merk aan het dat jullie er zin in hebben ik wens jullie veel succes en
Jeroen nog bedankt.Evert

Renate

Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. De hut ziet er prima uit, en wat een leuke tekeningen op de deur! Dan voel je je gelijk al een beetje thuis. Ik wens jullie veel succes en blijf de blog volgen. Groetjes, Renate

Louis Vloedbeld

Beste Jeroen en Hennie,

Geniet nu het nog even kan, straks volgt het werk! Zet hem op! Succes gewenst!

Groetjes,
Louis

bart&roelie+kris

wat superleuk om zo snel al een verhaal van jullie te lezen, en ook om de foto's te zien! wat een leuke hut hebben jullie, fijn zo ruim! Geniet van deze tijd en we wensen jullie alvast een hele goede eerste werkweek toe!
we zien uit naar jullie berichtjes!
groetjes Bart&Roelie en Kris

Tjard en Margreet

Mooi om te horen dat jullie goed zijn aangekomen! Het klinkt alsof jullie je al helemaal thuis voelen.
Veel succes met jullie eerste werkdag morgen!

groeten,
Tjard en Margreet

Gerrit

Hey Hennie en Jeroen,

Postieve eerste berichten! Tof om te horen.

Groetjes,
Gerrit

Mans en Els

Hoi Hennie en Jeroen, Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn. Wat al een ervaringen!
Leuk dat uitgebreide verslag. Heel veel succes en vooral Gods zegen gewenst. Groetjes, Mans en Els

hvalkenier@gmail.com

succes met de eerste werk week, doen wij ook om jullie dozen bij bart te krijgen.
pa/ma

Oma Roos

Hallo Jeroen en Hennie,

Nu jullie op je bestemming zijn aangekomen en jullie werk begonnen is wens ik jullie heel veel werkplezier en bedankt voor jullie verhaaltje en foto's.

Veel liefs,
Oma Roos

Yvonne de Jong

Hey Hennie en Jeroen!
Tof om jullie verhalen nu al te lezen! Heel erg veel succes gewenst bij de dingen die jullie daar gaan doen. De groetjes vanuit Frankrijk van Christophe en Béatrice en co, Marloes, Arjan en Yvonne

Peter en Karin

Hoi Hennie en Jeroen,
Leuk om zo uitgebreid verslag te horen en foto's te zien van jullie nieuwe stekje. Er kon toch nog heel wat mee in jullie koffers! Het ziet er gezellig uit. Ben heel benieuwd hoe jullie eerste 'werkervaringen' zijn. Hier is Nederland is niet zo veel veranderd, inclusief het weer haha! Slim om dat te gaan ontvluchten. Tot later en de groetjes, Peter en Karin

Gerdy Nentjes

Hoi Jeroen en Hennie,

Goed om te lezen dat de reis goed verlopen is. En leuk dat jullie zo enthousiast klinken!
Veel succes,

Groetjes, Gerdy

Lianne Bouwmeester

Hai Hennie en Jeroen, Jullie krijgen gelijk al veel nieuwe impulsen. Leuk om jullie ervaringen te lezen. zo beleven we het zelf ook een heel klein beetje. Veel succes daar. Ikzelf kreeg donderdagavond een zweepslag in mijn kuit maar heb het idee dat het meevalt (of wil ik dit denken) Groetjes Lianne.

Maike

Leuk om jullie bericht te lezen en de foto's te zien! Ik ben jaloers op jullie uitzicht ;)
Hoe ging de eerste week?

Fijn weekend!

groetjes,
Maike

Evert

Ook ik vind het indrukwekkend wat jullie daar doen en met zoveel plezier ik hoop dat het ook zo blijft
Jedroen je weet met vrouwen er altijd wel wat en vaak valt het wel weer mee
Ik zit zelf nu in Callantsoog te schuilen in mijn vakantie verblijf, het stroomt hier we wachten op goed weer.
Jeroen en Hennie veel succes met jullie onderneming ik hoor wel weer
Evert Botter Grn Atletiek