Jeroen en Hennie in Bristol

Afronden

Beste mensen,

Hier is een weer een berichtje uit Togo. Het zal een van de laatste berichten zijn, want de missie hier zit er zo'n beetje op. Vorige week donderdag was de laatste schooldag voor de leerlingen. We hebben het jaar afgesloten met een officiele uitreiking van certificaten aan alle leerlingen (en docenten) en daarna mocht elke leerling een eigen pizza maken, bakken en eten, waarna we nog een film gekeken hebben. De afgelopen dagen zijn we als docenten nog bezig geweest met cijfers, rapporten en andere afrondingen, maar nu is het voor ons als docenten ook officieel vakantie. Ik kijk terug op een mooi schooljaar en heb met veel plezier les gegeven.

Vandaag en morgen moeten we nog vaak afscheid nemen van vertrekkende mensen, en vrijdagmiddag vertrekken we dan voor een weekje backpakken door Afrika :-). We gaan eerst naar Atakpame, een plaats 160 km landinwaarts, waar de Nederlandse Wijneke woont met haar Togolese man. Daar zullen we het weekend verblijven, waarna we van plan zijn westelijk te reizen naar de Volta regio in Ghana, waar je erg mooi schijnt te kunnen wandelen. Op 9 juni hopen we dan weer terug te komen op het schip. Jeroen gaat vanaf dan wellicht werken als bakker op het schip. De vaste bakker heeft nogal de neiging om zeeziek te worden zodra het schip gaat varen. Voor Jeroen de uitdaging om het brood en andere lekkernijen te verzorgen. Daarnaast is er ook tijd voor grappige fruitdecoraties om uit te snijden: in de fotoserie staat een foto van mijn sinaasappelworm die onlangs de eetzaal heeft opgeluisterd.

Hennie zal alles wat ze het afgelopen jaar aan lessen, experimenten en video's verzameld heb toegankelijk gaan maken voor de volgende science teacher. Overigens zijn we voor het komende schooljaar nog hard op zoek naar een nieuwe sciencedocent, een wiskundedocent en een geschiedenisdocent. Als je daarvoor wilt bidden dan graag (of als je misschien een mogelijke kandidaat weet: laat het weten!)

Net als pinksteren werd ook hemelvaartsdag niet echt gevierd hier op het schip, maar we hadden wel 'toevallig' een driedaags weekend met hemelvaart. Vrijdag hebben we met zeven anderen een dag heerlijk gewandeld, vlakbij de grens met Benin. Dat was een prachtige dag (de route, de groep en het weer). De zaterdag en zondag heeft het vervolgens veel geregend, maar hebben we ons prima op het schip vermaakt met een goed boek en het bakken van appeltaarten en muffins.

In de bijlage vinden jullie verder nog wat foto's van het afgelopen weekend. Jan van den Bosch was aan boord voor de vergadering van het internationale bestuur van Mercy Ships. Op vrijdagavond had hij alle Nederlanders mee uit eten genodigd. Dat was erg gezellig en het is bemoedigend om zijn belangstelling in de organisatie en de Nederlanders te zien. Grappig detail: Jeroen en ik reden elk een Landrover en het verkeer in en om de haven stond volledig vast. Over stoepranden, tegen het verkeer is (spookrijdend), en linksom over de rontonde hebben we het restaurant bereikt :-)

Zaterdag ben ik nog een laatste keer naar het weeshuis geweest dat ik om de zaterdag bezocht. We hebben over pinksteren verteld, gebeden, afscheid genomen, gespeeld, en cadeautjes uitgedeeld. Best wel lastig om je te realiseren dat je die kinderen wellicht niet terug zult zien. Op zondag zou de president op bezoek komen (en zou ik helpen in de beveiliging), maar dat bezoek ging niet door. Toen ben ik nog een keer meegeweest met de ‘ministry' die het kinderwerk van Jeugd met een Opdracht in een buitenwijk van Lome ondersteunt. Ook daar hebben we een mooie middag gehad met de kinderen. Ik heb erg genoten van dit soort projecten.

Groetjes Jeroen en Hennie

henk

Wat is dat snel gegaan en wat heeft het lang geduurd.
Succes met omschakelen, goed dat er nog wat vakantie tussen zit.
Waarom eigenlijk geen Pinksteren en Hemelvaart op het schip? Pinksteren is toch één van de christelijke toppers?
met hartelijke groet!

Geert-Jan

Geniet van de laatste activiteiten. Als je terug bent, moeten we het water maar weer eens op!
gr,
Geert-Jan

Anne

Leuk om jullie verhalen te lezen. Hoe was jullie weekje trekken door Togo? Mooi daar hè in Atakpame! Nog een hele goede tijd daar en sterkte met afscheid nemen. Ben benieuwd wat de volgende plannen zijn.. Hartelijke groeten uit Holland, Anne

Jelte & Catharina

Ha Hennie en Jeroen!

Geniet van jullie backpack tripje. Always fun;) en succes met de laatste loodjes..

zegen