Jeroen en Hennie in Bristol

De sponsortocht is een succes

Beste mensen,

Gehaald! Met moeie benen en een voldaan gevoel is het hoog tijd voor een verslag van de sponsortocht.

Om vier uur 's ochtends ging de wekker. De loopkleding aantrekken en dan wat brood eten voor het ontbijt. Eigenlijk heb je geen trek, want het is nog vroeg op de dag en je hebt de afgelopen dagen al extra gegeten. Om kwart voor vijf verzamelen zich op de kade naast het schip de bestuurders, de hardlopers en de fietsers. De fietsen inladen, tonnen met extra water, persoonlijke tassen en alle mensen. Bovendien loopt er een team mee van 10 Togolese marinemensen: hun twee kleine patrouillevaartuigen liggen naast ons schip. Om kwart over zes parkeren we de 6 landrovers bij de grens tussen Togo en Benin. De lokale bevolking kijkt de ogen uit als we uitstappen. Na een groepsfoto vertrekken we om half zeven vanaf de oostgrens van Togo. De westelijke grens met Ghana ligt 53 km verderop. Al gauw verdwijnen de andere lopers uit het zicht. Zij lopen als onderdeel van een team een veel korte afstand per persoon en kunnen dus een hoger tempo aanhouden.

Na een uurtje op gang komen in een prachtige omgeving en af en toe een dorpje is het juiste tempo gevonden. Vooral langzaam lopen om aan het eind niet tekort te komen. Hennie en Herma, een goede vriendin, wisselen elkaar af op de fiets en vullen af en toe de bidon met drinken bij die ik op mijn rug draag, geven wat te eten aan of een droog loopshirt. De politie was op de hoogte gebracht van onze tocht en besloot ons te helpen. Met wat motoren en twee auto's zetten ze de rijbanen in beide richtingen volledig af. Ik liep achteraan en had dus een staart van enkele kilometers lang toeterende automobilisten. Dat maak je in Nederland niet mee tijdens een wedstrijd....

We leggen per uur gemiddeld 9 kilometer af,. Een laag tempo maar wel een dat we vol kunnen houden. Na 30 kilometer en ruim drie uur bereiken we de buitenwijken van Lome. De natuur houdt op en de stad dient zich aan. De warmte neemt toe. Na de 40 km en vier en een half uur lopen komen we bij de haven. Daar wordt aan de hoofdweg gewerkt en dus wordt alle verkeer over kleine zandpaden gestuurd via enkele omleidingen. De landrover zit vast in de file, de fiets loopt vast in het mulle zand en als loper moet je zigzaggen tussen de vrachtwagens. Het lijkt wel of het boven het zand nog warmer is dan op de asfaltweg.

Na bijna vijf uur gelopen te hebben, passeren we om half 12 de ingang van de haven vlakbij het schip, waar enkele andere bemanningsleden ons aanmoedigen. Nog even wat drinken en dan de laatste 9 kilometer naar de Ghanese grens. Dat stuk had ik al vaak gelopen tijdens de training maar nu is het knokken en afzien. De hitte heeft me te pakken. Ondanks de warmte loop je met kippenvel op de armen, je voelt je misselijk worden en elke stap brandt in je benen. Dat houdt je niet te lang vol. Pauzeren is geen optie, dan kom je nooit meer op gang. Dus maar doorlopen op nog een haalbaar tempo. Ook Hennie is moe van de lange tocht maar houdt vol. De landrover rijdt achter ons om verkeer tegen te houden. Dan de laatste bocht, de grens met Ghana komt in zicht. De aanmoedigers springen uit de landrover en rennen de laatste honderd meter mee op hun slippers. Daar op de grens staat de erehaag van lopers die al waren gefinisht. Een laatste spurt en we zijn er. In totaal 53 km gelopen in 5h45.

Alles doet zeer en je bent heel moe. Na de felicitaties en veel koud drinken terug naar schip om te douchen. Maar dan blijkt het water afgesloten i.v.m. onderhoud aan de leidingen. Met moeite hadden we net een washandje nat... ‘s middags was er een nafeestje om elkaars verhalen en belevenissen te horen.

Via de website is 823 euro gegeven en in de kerk is er met de collecte 1658 euro gegeven, waardoor het totaalbedrag op 2481 euro uitkomt. Met elkaar hebben we op zo via deze sponsortocht heel veel geld kunnen ophalen voor de operaties die we hier aan boord uitvoeren. Dank voor jullie steun en bijdrage. Zonder jullie was niet mogelijk geweest. Wees ervan verzekerd dat er hier veel goed werk verricht kan worden met jullie donaties. Een fotoverslagstaat elders oponze website.

Super bedankt!

Hennie en Jeroen

Janny

Hoi Jeroen en Henny,
we kennen elkaar (op een snelle ontmoeting met Henny, bie de Shell in Roden na) niet eens. Maar via Gerda blijven we wat op de hoogte, oa van deze monstertocht. Wat een vreselijk eind... Respect! Een heel goede tijd nog gewenst, grt Janny

Jelte & Catharina

Whow zeg! Wat een prestatie. Heel knap en mooi dat het zoveel opgeleverd heeft! Veel zegen en hartelijke groeten..

pa

that's my boy

Willy Scherpenzeel

Wat een prestatie zeg, om in die hitte toch vol te houden,petje af hoor!!!! super dat er zo weer mensen geholpen kunnen worden.

gr uit Friesland.

Margreet en Tjard

Goed gedaan man! Veel respect. En fijn dat het zoveel geld opleverde.

Jannet Vennik

Wat een prestatie, Jeroen en Hennie! Mooi om jullie zo te kunnen volgen. Een goede tijd verder toegewenst en veel zegen op jullie werk.

Gr uit Groningen

Oma Roos

Lieve Jeroen en Hennie,

Zojuist heb ik jullie verslag gelezen. Wat heb jij een geweldige prestatie geleverd. Je uithoudings- en doorzettingsvermogen zijn uniek. Oma is trots op je. En dit alles voor de medemens in nood. Jeroen en Hennie, jullie zijn kostbare parels in Gods hand.

Liefs,

Oma Roos

Peter en Karin

Wauw! Respect!
Mooi dat het zoveel heeft opgebracht!!
Groetjes Peter en Karin

Harm Jan

Hoi Jeroen en Hennie,

Door de drukte wat later, maar niet minder gemeend: wauw zeg, wat een prestatie, diep respect! En wat een geweldig resultaat! Kun je ondertussen alweer een beetje normaal lopen, Jeroen?

Jeroen

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn voorhoofd is aan een nieuw velletje begonnen en mijn teen aan een nieuwe nagel. De trap op en af lukt gelukkig weer. Hardlopen doen we nog maar even niet ;-)