Jeroen en Hennie in Bristol

Backpacken door Togo en Ghana

Beste mensen,

We zijn weer thuis, op het schip, na genoten te hebben van een weekje lekker rondtrekken. Op vrijdag 1 juni zijn we met Andrea (een Duitse anesteseologe) en onze rugtassen naar Atakpamé gereisd, een plaats 160 km ten noorden van Lomé. Daar woont de Nederlandse Wijneke met haar Togolese man Alex (http://www.amenuveva.nl/). We sliepen in een hotelletje, maar waren de rest van de tijd bij Alex en Wijneke te gast. We zijn met hen mee naar de kerk geweest, hebben een familie bezocht, heerlijk gewandeld, inkopen gedaan op de markt, achterop een motor-taxi gezeten en gekookt in een echte Togolese keuken :-) Het was echt heel mooi en bijzonder om zo meer van het Togolese leven te zien. Op maandag zijn we naar een waterkrachtcentrale geweest, een uurtje rijden vanaf Atakpamé. Alex kent de directeur en kon zo een rondleiding voor ons regelen. Dat was erg interessant. Het meer op de grens van Benin en Togo kan 60 MW opwekken, wat lang niet genoeg is voor deze beide landen, maar gebruikt wordt om tekorten in de levering van energie uit andere buurlanden op te vangen.

Op dinsdag zijn we doorgereisd van Atakpamé, naar Kpalimé en vandaar de grens over naar Hohoe in Ghana. We reisden met lokale taxi's of busjes. Die vertrekken pas als ze (prop)vol zitten, dus soms duurt dat nog enkele uren voordat je daadwerkelijk onderweg bent. Bovendien was het weer erg slecht die dag en dus het aantal reizigers ook niet erg groot, waardoor we bijna net zoveel tijd wachtend als rijdend hebben doorgebracht. Na een nachtje in Hohoe zijn we op woensdag naar Wli gereisd, waar de hoogste watervallen van Ghana zijn. We waren te gast bij Duitsers, die daar een prachtig onderkomen hebben. De huiselijk sfeer doet erg aan een B&B denken en bovendien was er een mooie tuin met uitzicht op de watervallen (http://www.ghanacamping.com/). We hebben de wandeling naar de onderste waterval gemaakt en de pittige klim naar de bovenste waterval. Super! Doodat het op dinsdag erg veel had geregend, kwam er zo veel water naar beneden dat je niet in de buurt kon komen van de anders rustigere poel, zonder drijfnat te worden van het opspattende water. Op donderdag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar Mount Afadjato gefiest. Dat is Ghana's hoogste berg met 858 meter. Volgens de reisgids een klim van anderhalf tot twee uur, maar na drie kwartier stonden we met onze gids al boven. Wat hield die er een hoog tempo op na (en hij droeg nog wel teenslippers..). Een prachtige tocht en erg mooi uitzicht!

Op vrijdag zijn we verder gereisd naar Atimpoku, een dorpje een stuk zuidelijker in Ghana. De doorgaande weg naar Accra kruist daar de Volta rivier middels een imposante hangbrug. Daar in de buurt zijn we nog even de stuwdam wezen bekijken en het het immense Volta meer erachter. De rest van de middag hebben we heerlijk met een boek langs de waterkant gezeten. En op zaterdag zijn we vanaf Atimpoku teruggereisd naar het schip: 3 verschillende busjes, een stuk lopen, een grensovergang, 2 formulieren, nog meer stempels in onze paspoorten, een taxi, lift per Landrover en 6 uur later waren we weer thuis.

Groetjes Jeroen en Hennie

Jos

Zo dat moet echt fantastisch zijn om na een tijd op zee eindelijk echt meer van het land te zien!

Gerrit & Jorine

Hey Hennie en Jeroen,

Leuk dat jullie zo'n goeie tijd hebben! Geniet er van!

Jelte & Catharina

Nice! klinkt als echte backpackers:) Geniet van jullie laatste maandje op het schip

Mans & Els

Uit jullie prachtige verhalen blijkt wel hoe jullie hebben genoten van het land.
Dank dat we een beetje mee mochten genieten.
En nu nog de laatste maand aan boord en dan het afscheid. Sterkte!

Oma Roos

Lieve Jeroen en Hennie,

op de valreep nog een hartelijke groet van oma. Ik heb erg genoten van alle verslagen. Wat hebben jullie veel indrukken van het land en de mensen opgedaan. Heel veel sterkte bij alle verdere afwikkelingen.

Veel liefs,

Oma Roos