Jeroen en Hennie in Bristol

De missie is gestart.

Beste mensen,

Hier is weer een verhaal uit Afrika. De tijd vliegt hier. Bij Hennie op school is het deze week toetsweek. Dit betekent dat de tweede helft van het schooljaar alweer halverwege is! De week na de toetsweek gaan alle middelbare scholieren op het schip een week stage lopen. Sommige in het ziekenhuis, andere in de winkels of de keuken. Daar hebben de kinderen veel zin in. En wellicht wordt dat voor hun docenten ook even een relaxtere week :-).

De basisschoolkinderen hebben de afgelopen tijd geleerd over de levencycli van dieren. Toen heb ik gezegd:'Had ik nu maar een rups', want ja, huisdieren, daar doen we op het schip niet aan. De dag daarna at ik een paar blaadjes sla bij m'n maaltijd en tussen de blaadje vond ik een klein rupsje (van ongeveer een cm lang). We hebben hem op school goed verzorgd met dagelijks verse sla en komkommer en hij is gegroeid tot zo'n 3 cm. Echter, vorig weekend waren we een nachtje weg en toen ik maandag bij ‘Katy the caterpillar' ging kijken, vonden we geen rups meer tussen de slablaadjes, maar wel een gaatje in het papier waarmee zijn potje was afgedekt... Nu hopen we dat er heel binnenkort een vlinder door m'n lokaal vliegt...

De afgelopen weken hebben we ook wat meer van het land Togo kunnen bekijken. Vorige weekend zijn we naar Kpalimé geweest, een plaats zo'n 160 km landinwaarts, omgeven door heuvels. We waren meegenodigd door een gezellige groep mensen en hebben lekker gewandeld en van de natuur genoten. Het was lekker om zo even van het schip te zijn.

Ook zijn we laatst op een zaterdag een stukje richting Benin gereden. In Agbodrafo hebben we een huis bezocht waar de Portugesen na de afschaffing van de slavernij nog stiekem slaven verzamelden om te verschepen. Dat was indrukwekkend. Ook hebben een stuk langs het strand gelopen en gezien hoe lokale vissers hun netten op het strand trokken. Hier merken de mensen dat de zee leger wordt: de vangsten nemen af en dat is zorgelijk als je voor je levensonderhoud afhankelijk bent van wat je vangt.

Verder gaat Hennie eens per twee weken met een groep van 18 Mercyshippers naar een weeshuis: Maison Bethany. Daar vertellen we een Bijbelverhaal, zingen we een paar liedjes, maken we een werkje of kleurplaat en daarna spelen we met de kinderen. Erg leuk om de doen.
Inmiddels is het in het ziekenhuis weer een hele bedrijvigheid en is ook het ‘be friend with a patient' programma gestart. Hennie bezoekt nu dagelijks een 18-jarige Ghanese jonge vrouw die de littekens van brandwonden is geopereerd. Het is gaaf om zo met iemand een band op te bouwen en dagelijks even het ziekenhuis in te lopen.

Naast het werk in de keuken kan Jeroen hier ook hardlopen. De lange boulevard langs het strand op weg naar de stad zelf is een prima stukje om te lopen. Mijn hardloophobby zou ik ook graag inzetten om geld in te zamelen voor Mercy ships onder de actienaam Time ToGo. Alle medische operaties en behandelingen die we uitvoeren aan boord en alle projecten op de vaste wal worden betaald uit donaties.

Het is tijd om voor Togo in actie te komen (to go). Togo is 55 km breed, van de oostgrens van Togo met Benin naar de westelijke grens met Ghana. Die afstand wil ik hardlopend in één keer afleggen. Dit is dus een tocht van 55 km waar ik een uur of vijf over zal doen. Dat is langer dan een maraton en bovendien is het Afrikaans warm met temperaturen rond de 35 °C. De route is te zien via http://www.gmap-pedometer.com/?r=5330291.De tocht staat gepland voor zaterdag 31 maart, met als uitwijkddatum zaterdag 21 april. Hiervoor vraag ik jullie om mij te sponsoren. Met jullie donaties kunnen we het volgende bereiken:

€ 20 een oogonderzoek of een tandartsbehandeling
€ 35 vier weken landbouwtraining
€ 40 een patiënt 24 uur aan boord
€ 50,- een staaroperatie
€ 105 een oogoperatie
€ 480 een complexe tumoroperatie
€ 2300 de aanleg van een waterput

Als jullie mij willen sponseren, kun je de donatie naar Mercy Ships overmaken op twee manieren:
• online via de actiepagina http://time-togo.igive.nu/
• per giro 1990184 t.n.v. Stichting Mercy Ships Holland te Rotterdam o.v.v. Time ToGo.

Zouden jullie bovendien de actie en de bijbehorende actipagina zo veel mogelijk bekendheid willen geven ? Hoe meer mensen hiervan weten, des te groter zal de opbrengst worden. Giften aan Mercy Ships zijn belasting aftreekbaar.

De laatste vier maanden aan boord zijn aangebroken. Helaas kunnen we jullie niet een rondleiding geven op het schip of meenemen voor een bezoek aan het ziekenhuis om van de patienten zelf te horen wat dit schip voor hen betekent.

Wees ervan verzekerd dat jullie gebed, aandacht en financiele steun hier heel letterlijk levens veranderen. Mensen kunnen na een operatie weer lopen, anderen kunnen weer zien. Een vrouw kon na twintig jaar eindelijk weer haar ogen gebruiken. Toen ze zichzelf zag in de spiegel, was ze verbaasd: ze had er niet bij stil gestaan dat ze ouder was geworden. Kinderen die geholpen zijn aan hun hazenlip worden niet langer verstopt en opgesloten maar kunnen weer naar school en op straat spelen. Tumoren die mensen misvormen worden verwijderd waardoor mensen weer deel kunnen zijn van de samenleving. Onder het kopje ‘video's' op deze website hebben we een filmpje gezet dat laat zien hoe ingrijpend die veranderingen kunnen zijn.

Een hartelijke groet,

Hennie en Jeroen

Jeremio

Hoi Hennie en Jeroen.

indrukwekkend werk dat er gedaan wordt. ik vind het wel tof van je om 55 km in 35 graden te doen ik heb 1 keer 34 graden mee gemaakt en zat ik al te piepen. de groeten vanuit koud nederland. Jeremio

Oma Roos

Lieve Jeroen en Hennie,

zojuist weer jullie verslag gelezen. Wat doen jullie toch prachtig werk. Zondag 4 maart werd er in de kerk extra gecollecteerd voor Mercy Ships. Peter is voorzitter van zending over grenzen. Hij heeft jullie project extra onder de aandacht gebracht. Tijdens het koffiedrinken in Amstelstroom hebben we een filmpje gezien met uitleg van Aad van Noppen. Ik sprak hem aan, hij kende jullie heel goed. Ik heb een gift overgemaakt maar wist toen nog niet van jullie sponsoringsactie. Maar dat komt wel op z'n bestemming.

Veel liefs,

Oma Roos

Rianne

Vandaag naar de reunie geweest van Mercy ships en oude bekende weer gesproken. Zo ook achter jullie web blog gekomen en nu weer helemaal op de hoogte van jullie wel en wee.
alle goeds

Janita van Duinen

Hoi Jeroen en Henny,

Ik las net dat jullie morgen een sponsorloop gaan doen. Heel veel succes! Hopelijk komt er veel geld binnen.

Groetjes,
Janita

Tiny

Alle goeds en succes gewenst morgen!