Jeroen en Hennie in Bristol

Doei Nederland, welkom Togo.

Beste mensen,

Afgelopen maandag 02 januari zijn we vanuit Nederland weer teruggevlogen naar Accra in Ghana. We kijken dankbaar terug op de bijzondere dagen die we met familie en vrienden hebben doorgebracht. Voor ons was het bijzonder om veel van jullie in het echt weer te ontmoeten en te horen wat jullie in Nederland te beleven. Tegelijkertijd moesten we ook opnieuw afscheid nemen en beseffen we dat we in slechts twee weken helaas niet iedereen hebben kunnen opzoeken.
Wat direct opviel na de landing 's avonds is het verschil in temperatuur. Het mag dan in Nederland volgens sommigen niet niet voldoende winter zijn, de zomerse temperatuur hier bevalt ons een stuk beter!
Woensdag zijn we samen met met Herma nog naar Accra geweest om de stad te bekijken. Met het openbaar-vervoer-busje ben je in bijna een uur voor 50 cent per persoon op de plaats van bestemming, dus daar word je niet arm van. Bovendien keerde een van de voorste passagiers zich tijdens de rit om en begon hij te preken en zingen. Terug met de taxi was een rit van anderhalf uur en dat koste wel iets meer: 5 euro per persoon. Heel anders dan Nederlandse prijzen. We hebben het Independence Square gezien, langs het strand gelopen en de lokale markt bezocht voor wat boodschappen. Ghana is beter ontwikkeld dan Sierra Leone, maar toch kom je ook hier nog weer hele arme wijken tegen, vlakbij grote banken en kantoorgebouwen. Wat opvalt is de geur op straat. Doordat veel artikelen en etenswaren op straat staan uitgestald en worden verkocht, is op de straat geur veel nadrukkelijker aanwezig. Combineer dat met de warmte en de drukte en dan weet je dat je na een dag op pad hard toe bent aan een douche, schone kleren en een goede nacht slaap.
Volgende week koken we een driegangen wintermenu voor de Nederlanders aan boord: erwtensoep, roggebrood, waldorfsalade en een verrassingsdessert.Vanuit Nederland hebben we een knolselderij en spliterwten meegesmokkeld en een rookworst hadden we ontvangen in een pakket van familie. Snert in korte broek.....
Donderdag zijn we gevaren van Ghana naar Lome, Togo, waar ze zullen liggen tot half juni. De komende twee weken worden gebruikt om het ziekenhuis weer uit te pakken en om het personeel (dat voor een groot deel uit nieuwe tijdelijke mensen bestaat) klaar te stomen. Hennie begint maandag aan het tweede halfjaar met haar klassen en in de keuken zullen we binnenkort de nieuwe lokale krachten verwelkomen. Jeroen heeft een aanvraag ingediend om in Togo met de Landrovers te mogen rijden, zodat we die kunnen gebruiken voor uitstapjes.
Kortom, we hebben genoten van de gezelligheid in Nederland maar het is goed om weer thuis te komen op het schip. We hebben er zin in om weer de draad hier op te pakken. Vandaag hebben we op school alles weer uitgepakt na het varen en vanavond stond er weer echte kruidkoek op het buffet...

Groetjes Jeroen en Hennie

Gerrit & Jorine

Leuk om te horen!
Veel succes in Togo!

Groetjes,
Gerrit & Jorine

Mans en Els

Hallo Hennie en Jeroen,

Welkom terug aan boord! Alle goeds en ook op de nieuwe plek veel zegen gewenst.

Hartelijke groet, Mans en Els

henk

Het was goed Jeroen weer even op Dingstede te zien, nu weer iets verder weg, een stukje "de bocht om". Veel succes in Togo, ik ben benieuwd naar de komende verhalen en beelden. Hoe smokkel je knolselderij?

Marloes

Salut !

Fijn om te horen dat jullie het goed gehad hebben in jullie vakantie en dat jullie weer veilig zijn aangekomen aan de andere kant van de wereld.
Succes daar met het weer vinden van jullie plekje en met het werk!

liefs Marloes

Oma Roos

Lieve Jeroen en Hennie,

Zojuist met Gerben het laatste nieuws bekeken. Ik wens jullie in alle opzichten een heel gelukkig en gezond nieuwjaar. En Gods zegen op jullie werk.

Veel liefs,

Oma Roos

Bart & Roelie

Hoi,

Net jullie verhaal gelezen, fijn dat jullie weer lekker aan de slag zijn met alles! Succes en tot bels!

BRK